یک روز جدید

... A New Day Has Come

چگونه با غم از دست دادن یک دوست، کنار بیاییم؟
ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱٧ آذر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: یک روز جدید ،دوست دوستی دوست داشتن ،عشق love ،مطالب مفید برای زندگی نکته های مفید

دوستان عزیزم ...

یکی از دوستان و همراهان نازنین این وبلاگ، اخیرا دوست عزیزی رو از دست داده که واقعا من رو هم بسیار متاسف و غمگین کرد... امیدوارم خداوند بهش آرامش و صبر عطا کنه.

این دوست نازنین، ازم خواسته که در مورد اینکه چطور میشه با این غم بزرگ کنار اومد، مطلبی رو توی وبلاگم بذارم. ضمن اینکه خیلی ازش ممنونم و باعث افتخاره که وبلاگ من رو برای مشاهده این موضوع انتخاب کرده ، با کمال میل، سعی کردم مطالب مفید و ساده ای رو توی این زمینه جمع آوری کنم و در اختیارش بذارم.

لطفا شما هم با این مطلب همراه باشید ...

(در ضمن دوست خوب دیگه م، اکرم عزیزم که دوس داشتی مطالب بیشتری در مورد خنده و فواید اون ، توی این وبلاگ پیدا کنی، حتما سعی می کنم مطالب خوبی در این زمینه هم به زودی برای تو دوست عزیزم و سایر دوستان نازنین بذارم. از توجهت خیلی ممنونم. قلب)

--------------------------------------------------------------------------------------------

چگونه با غم از دست دادن یک دوست، کنار بیاییم؟

کنار اومدن با غم از دست دادن یک دوست، هرگز آسون نیست.  نگه داشتن حس آرامش و حفظ خاطره اون دوست ، از عناصر اصلی در روند دوران غم و اندوهه.

بپذیر که این، زمان سختی در زندگیت خواهد بود، اما مطمئن باش که تو میتونی از این دوران، گذر کنی و بهترین راهی که میتونی احترام و عشقت رو به دوستی که از میان رفته نشون بدی، اینه که خاطره او رو همیشه در قلبت حفظ کنی...

و حالا سعی کن این کارهای ساده رو امتحان کنی:

 1-       بیشتر به چیزهای خوب فکر کن.

اوقات خوشی که با دوستت داشتی رو به یاد بیار. و سعی نکن مرور خاطراتت رو به یک تراژدی تبدیل کنی. حتی خاطرات خنده دار یا حتی مسخره ای رو که با دوستت داشتی به یاد بیار.

2-       به موسیقی مورد علاقه ات گوش بده.

شعری رو بنویس یا بخون . زمانی رو به تنهایی بگذرون و بگذار احساست بازتاب پیدا کنه.  کارهایی رو انجام بده که بهت کمک میکنه  فکر کردن به دوستت ، احساس های مثبت و قشنگی رو در تو پدید بیاره.

3-       اگه دیگران میخوان تو این زمینه کمکت کنن، بپذیر.

توی این شرایط سخت به دوستان و خانواده ات تکیه کن.

4-       متنی رو در توصیف خوبی های دوستت آماده کن و در مراسم یادبودش بخون و به دیدن مزارش برو.

به ایمانت تکیه کن. با ایمانی که داری برای او، برای خودت و برای دوستان و بستگانش دعا کن.

5-       به خودت اجازه بده که این غم رو احساس کنی.

به کسی اجازه نده که تعیین کنه که چه مدت باید غمگین باشی یا چه نوع غمی رو باید احساس کنی یا ...

آدم های متفاوت در قبال از دست دادن یک دوست، به شکل های متفاوتی تحت تاثیر قرار می گیرن اما در هرحال این موضوع بدون توجه به شکلی که فرد رو تحت تاثیر قرار میده ، موضوعی دردناکه. به خاطر داشته باش که این دردیه که باید به سادگی تحمل بشه، مثل درد یک بازوی شکسته – چیزهای زیادی هست که تو بتونی انجام بدی و درد بازوی شکسته تو رو برای مدت محدودی کاهش بده، اما درد اون عضو صدمه دیده دوباره بر میگرده، مگر اینکه اون رو به طور کامل مداوا کنی و بهبود پیدا کنی. باور داشته باشی یا نه، به همون اندازه که این موضوع دردناکه، در اثر گذشت زمان هم میتونه التیام پیدا کنه.

6-       با دوست نزدیکی، در مورد احساست حرف بزن.  

شاید عجیب باشه ولی این خیلی میتونه بهت کمک کنه. به دوستت بگو که چه احساسی داری، چقدر دلت برای دوست از دست رفته ات تنگ شده، در مورد چیزهایی که در زندگیت اتفاق افتاده باهاش حرف بزن و اینکه چقدر خیلی چیزها متفاوت شده از وقتی که دوستت دیگه نمیتونه با تو باشه... و بگو که او همواره در قلب تو هستش.  پیش یک مشاور غم و اندوه برو یا کتاب هایی رو توی این زمینه انتخاب کن و بخون که تو رو در مدیریت کردن احساس غم و اندوهت کمک کنه.

و یک نکته دیگه که از دوست عزیزی شنیدم و خیلی خوبه که انجام بدی : اینکه سعی کن از این موضوع "فاصله احساسی" بگیری!

7-       خواب کافی ، یا حداقل استراحت کافی داشته باش و از خوردن و نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های مفید غافل نشو.

معمولا آدم ها بلافاصله بعد از از دست دادن کسی که دوستش داشتند، دچار خواب های پریشان و کابوس می شن و به نظر میاد که یک خواب خوب براشون غیر ممکن میشه.  سعی کن توی یه اتاق تاریک دراز بکشی و اگه خوابت نمی بره به یک موسیقی آروم و آرامشبخش گوش کن یا بذار صدای آروم تلویزیون به عنوان پیش زمینه توی اتاقت وجود داشته باشه. صدای موسیقی آرامشبخش یا کلمات و صداهایی که از تلویزیون پخش میشه میتونه تو رو کمی آروم کنه و تو رو به سمت  رویاهات سوق بده و مرکز توجهت رو به چیزهایی غیر از اندوهت هدایت کنه و تو رو از چرخه غم و اندوه بیرون بیاره. اینو بدون که ذهن ناخودآگاه ما موقعیت ها رو پردازش می کنه و بهمون کمک می کنه که بتونیم با همه چیز روبرو بشیم، پس از رویاهات دست نکش، اگرچه ممکنه بعضی از اونها باعث بشن که توغمگین از خواب بیدار بشی! وقتی بیدار شدی پرده های پنجره اتاقت رو بکش و پنجره ها رو باز کن و اجازه بده که نور و هوای تازه به درون اتاقت وارد بشه. توصیه دیگران رو برای خوردن غذاهایی که برات لازمه قبول کن.

8-       خودت رو پیدا کن و زندگی عادی ات رو دوباره از سر بگیر.

وقتی احساس کردی کمی حال بهتر شده با دوستانت برو بیرون و بگرد. کارهایی انجام بده که ذهن تو رو از درد و غمی که داشتی منحرف کنه. اینو بدون که منحرف کردن ذهنت از اون اندوه، دلیل بر این نیست که تو دوستت رو برای همیشه فراموش کردی همونطور که اگه خودت رو توی غم و اندوهی که داری غرق کنی و باهاش زندگی کنی، هم دلیل بر این نمیشه که تو برای دوستت ارزش و احترام قائلی!

داشتن یک زندگی عالی و موفق و خوب و اینکه دوستت رو با عشق، توی قلبت به یاد داشته باشی، این چیزیه که دوستت ازت می خواد انجامش بدی.

9-       یک دفترچه یادداشت از خاطراتی که با دوست عزیزت داشتی تهیه کن.

عکس هایی که از او و از خاطرات خوشی که با هم داشتین، داری رو توی این دفترچه بچسبون و نزدیک هر کدوم از اون عکس ها، شرحی از اون روز یا داستانی که از اون لحظه به یادت میاد رو بنویس. هر موقع که احساس غمگین بودن کردی به اون دفترچه نگاه کن و اون رو با دوستان دیگرت هم به اشتراک بذار.

10-   یک کار قشنگ و فوق العاده ای به افتخار دوستت انجام بده.

مثلا اگه دوستت خیلی به دوچرخه سواری علاقه داشت، به افتخار دوستت در یک مسابقه دوچرخه سواری شرکت کن. یا اگه اون یه فعال اجتماعی در جهت پیشگیری یا درمان بیماریهای خاص بود، به افتخار او سعی کن در این رابطه کاری انجام بدی، مثلا یک برنامه ورزشی یا پیاده روی رو برای کسانی که می شناسی ترتیب بده یا هر چیز دیگه ای که خودت به ذهنت می رسه. اگه میتونی وجهی رو به نیازمندان به نام دوستت اهدا کن. این کار ها، هم افتخار بزرگی نصیب خاطره دوستت می کنه و هم باعث میشه که همزمان کار مثبت و تاثیرگذاری در دنیای پیرامونت انجام داده باشی.

... امیدوارم که این مطلب تونسته باشه به تو دوست عزیزم و تمام کسانی که خدای نکرده ممکنه در این وضعیت باشن، کمک ناچیزی کرده باشه... لبخند