یک روز جدید

... A New Day Has Come

9 راه عملی برای مدیریت استرس
ساعت ٩:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱٥ دی ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: یک روز جدید ،مطالب مفید برای زندگی نکته های مفید

9 راه عملی برای مدیریت استرس 

استرس در بسیاری از مواقع، اجتناب ناپذیره و میتونه به راحتی به زندگی ما پا بذاره و باقی بمونه، مگر اینکه در برابرش کاری انجام بدیم.

خبر خوب اینه که راه های زیادی برای مقابله با استرس و کاستن از اون در زندگیمون وجود داره. در اینجا 9 راه عملی رو برای اینکه بتونیم بدون زحمت و فشار روحی، استرس هامون رو مدیریت کنیم، با هم یاد می گیریم:

1 - سعی کن بفهمی که چه چیزی باعث استرس در تو شده

اغلب اوقات ما وقتی دچار استرس میشیم، اون وضعیت مثل یه ظرف غذای بزرگ به نظرمون میرسه که از هر زاویه که بهش نگاه می کنیم پر از مواد استرس زاست! و سعی می کنیم خودمون رو در یک موضع دفاعی قرار بدیم. به جای اینکه روز به روز خودتون رو ضعیف کنید، بشینید و خوب فکر کنید که اون استرس از کجا ناشی شده.

آیا استرس بخاطر پروژه ای در محل کاره - یا ناشی از امتحانی است که پیش رو دارید -  یا بخاطر اختلاف با رئیستون هستش _ یا بخاطر تلی از لباس های شسته نشده است _ یا بخاطر نزاع با یکی از اعضای خانواده تونه ؟  

 وقتی به طور خاص شناسایی کنی که عامل اصلی استرس در زندگیت چی بوده، یک قدم به اینکه موضوع رو سازماندهی کنی و دست به اقدام بزنی نزدیک تر میشی.

2- ببین روی چی میتونی کنترل داشته باشی و روی اون کار کن

مادامی که فکر می کنی چرا روی کاری که رئیست انجام میده کنترل نداری، یا بر روی قوانینی که در کشورت وضع میشه نمیتونی کنترل داشته باشی و ... اینها بهت استرس میبخشه.

تو میتونی بر روی واکنش های خودت کنترل داشته باشی، بر روی اینکه چگونه کارت رو به انجام برسونی، بر روی اینکه چگونه از زمان و فرصتی که در اختیار داری استفاده کنی و بر روی اینکه چگونه پولت رو خرج کنی.

بدترین چیزی که میتونه باعث استرس بشه اینه که فکر کنی روی چیزهای غیر قابل کنترل میتونی کنترل داشته باشی؛ چرا که وقتی ناچارا به دلیل اینکه اون موضوع فراتر از حد کنترل تو هستش، شکست میخوری این استرس زیادی برای تو ایجاد خواهد کرد و دچار ناامیدی خواهی شد.

بنابر این وقتی خوب در مورد چیزهایی که خارج از کنترل تو هستش فکر کردی، سعی کن فقط به موارد قابل کنترل روی بیاری و بر روی آنها کار کنی.

بعنوان مثال، اگر پروژه ای رو در دست داری که زمان محدود به انجام رساندنش باعث استرست شده، با سرپرستت صحبت کن و سعی کن با راهنمایی اون، وظایفت رو به گام های کوچک تر و با مهلت بیشتری بشکنی.

استرس میتونه فلج کننده باشه. اینکه به موقع اون رو شناسایی کنی و با قدرت بر روی موارد قابل کنترل کار کنی، این تو رو توانمند میسازه و با توان لازم به پیش خواهی رفت.

3- کاری رو انجام بده که عاشقشی

خیلی آسون تر میشه شرایط استرس زا رو مدیریت کرد وقتی زندگی تو با فعالیتی پر بشه که واقعا دوستش داری و عاشقشی. حتی اگه خاصیت اون کار یا فعالیت هم  استرس را باشه، اگه دوستش داشته باشی میتونی از درونش یک یا دو ویژگی یا سرگرمی پیدا کنی که دنیات رو غنی تر و زیباتر کنه. 

ببین به چه فعالیتی، شور و اشتیاق زیادی داری؟ اگه جواب روشنی براش نداری و زیاد مطمئن نیستی، خوب ، چند تا فعالیت رو امتحان کن و ببین کدومش برات معنی دارتره و لذتبخش تره و بهت رضایت بیشتری می بخشه.

4- زمان و فرصتی رو که در اختیار داری به خوبی مدیریت کن

یه عامل خیلی مهم که باعث استرس در خیلی از آدمها میشه، کمبود وقت و کمبود زمانه. لیست کارهایی که باید انجام بدن مرتب بیشتر میشه اما زمان، مرتب از دستشون می پره!  تا حالا چند بار شده که آرزو کنی کاش در طول روز، زمان بیشتری در اختیار داشتی یا از دیگران شنیدی که از کمبود وقت مینالن؟!  اما حقیقت اینه که از اون چیزی که فکر میکنی زمان بیشتری در اختیارته. همونطور که «لورا وندرکم» (Laura Vanderkam) در کتابش می نویسه.

 168 Hours: You Have More Time Than You Think 

به راستی ما همه مون، اون 168 ساعت رو در اختیار داریم!

By Laura Vanderkam

 

By Laura Vanderkam

 

How To Do Your Own Time Makeover
By Laura Vanderkam

 به زودی در همین وبلاگ ، در مورد 7 مرحله ای که «لورا وندرکم» در کتابش برای اینکه بتونیم کارهای روزانه مون رو به خوبی سازماندهی کنیم تا زمانمون بیشتر صرف چیزهایی بشه که میتونیم ازشون لذت ببریم، هم صحبت خواهیم کرد ... لبخند

5- جعبه ابزاری از تکنیک های مختلف رو برای خودت ایجاد کن!

داشتن فقط یک استراتژی کاهش استرس ممکنه به درد همه مشکلات نخوره! به عنوان مثال، تنفس عمیق وقتی که پشت یک ترافیک سنگین گیر افتادی خیلی میتونه بهت کمک کنه در حالیکه در خلال یک جلسه مهم تجاری خیلی نمیتونه مفید باشه. 

چون استرس خودش خیلی پیچیده است، ما نیاز به یه جعبه ابزاری داریم که پر از تکنیک های خوب باشه که در هر موقعیتی مناسب ترینش رو رو انتخاب کنیم و ازش استفاده کنیم. 

«ریچارد بلونا» Richard Blonna, Ed.D ، یک مربی با مدرک بین المللی و مشاور و نویسنده « کمتر استرس داشته باش، بیشتر زندگی کن» ، میگه : چگونگی پذیرش و تعهد شما به درمان استرس، میتونه بهتون کمک کنه که زندگی شلوغ اما متوازنی داشته باشید. 

 در پست های آینده ، به امید خدا،  چند روش خوب رو برای اینکه بتونیم چنین جعبه ابزاری برای خودمون درست کنیم، یاد می گیریم. لبخند

 6- آیا سبک زندگیت تو رو در برابر استرس، آسیب پذیر میکنه؟

سعی کن بفهمی که آیا مدل زندگیت، یا وضعیت ذهنی یا بدنی ات، تو رو در طول روز دچار استرس میکنه؟ 

اگر در طول هفته ، خواب کافی یا ورزش و فعالیت مورد نیاز نداری، این تو رو در برابر استرس فوق العاده حساس میکنه. وقتی خواب ناکافی داشته باشی، بی تحرک باشی، و فقط با قهوه بخوای خودت رو سرحال بیاری، اونوقت حتی کوچکترین عامل استرس زا هم میتونه روت اثرات منفی بزرگی داشته باشه.

 7- مرزهای خوب رو حفظ کن!

اگه از اون نوع آدمهایی هستید که می خواهید همیشه مردم رو از خودتون خشنود و راضی نگه دارید، اینکه به کسی "نه" بگید بهتون این احساس رو میده که اون شخص رو رهاش کردید، تبدیل به یک آدم وحشتناک شدید و تمام انسانیت رو بیکباره از پنجره به بیرون انداختید! اما البته که این حقیقت نداره ... علاوه بر این، اون چند ثانیه ناراحت و معذب شدن، خیلی بهتر از استرسی هستش که بخاطر یک فعالیت اضافی یا انجام کاری که هیچ ارزشی رو به زندگیت اضافه نمی کنه، بخوای متحمل بشی! 

یک چیز جالب که من در مورد آدم های مفید و خوشحال متوجه شدم اینه که اونها از زمانی که در اختیار دارن به خوبی محافظت می کنن و سعی می کنن مرزها و حدود خودشون رو حفظ کنن. اما نگران نباش! ساختن مرزها مهارتی است که میتونی یاد بگیری.

به امید خدا در آینده نزدیک، در این مورد و در مورد اینکه چگونه مراقب باشید اگه تمایل دارید مردم رو همیشه از خودتون راضی نگه دارید، هم بیشتر صحبت خواهیم کرد .  لبخند

8- تشخیص بده که «نگرانی» با «مراقبت» فرق می کنه!

بعضی وقتها طرز فکر ما میتونه میزان استرس رو در ما بالا ببره. مثل یه قارچ کوچکی که رشد کنه و تبدیل به کوهی از مشکلات بشه. ما به نگرانی هامون در مورد چیزی، ادامه می دیم و فکر می کنیم که خوب، این در پاسخ به اون استرس هستش و اجتناب ناپذیره، اما این نگرانی در عمل، اشتباهه.

چاد لوژن  Chad LeJeune روانشناس بالینی در کتابش با عنوان «دام غم و غصه» در مورد این صحبت می کنه که "چگونه خودتان را از نگرانی و اضطراب، با استفاده از درمان  پذیرش و تعهد ، نجات دهید."  و میگه: " نگرانی، تلاشی است برای اینکه که با فکر کردن به آینده بخواهی اون رو تحت کنترل و مراقبت دربیاری. " در حالی که مراقبت از آینده، دست به اقدام زدن هستش و وقتی ما در حال مراقبت از چیزی یا کسی هستیم، ما اقداماتی رو انجام میدیم که از اون چیز یا شخص حمایت کنه و در جهت پیشبرد منافعش باشه.

9- اشتباهاتت رو بپذیر - یا حداقل در کمال گرایی غرق نشو!

یکی دیگر از طرز فکرهایی که میتونه استرس رو تشدید کنه میل به کمال گرایی هستش. اینکه سعی کنی همه اش بدون اشتباه باشی و تمام روز روی پوسته های تخم مرغ راه بری! این باعث اضطراب زیادی میشه. همه ما می دونیم ولی باز تمایل داریم فراموش کنیم که: آدم کامل و تمام و کمال وجود نداره و اگه اینطور باشه دیگه بشر نیست! 

تحقیقات نشون داده که تمایل به کمال گرایی، مانع موفقیته و اغلب منجر به افسردگی، اضطراب، اعتیاد میشه و زندگی آدم رو فلج می کنه. کمال گرایی سبب میشه که انسان خیلی موقعیت های خوب رو از دست بده، چون همیشه میترسه که اون موقعیت ناقص یا اشتباه باشه.

بعلاوه اشتباه کردن، خوبی ای که داره اینه که میتونه منجر به رشد انسان بشه. 

برای غلبه کردن به کمال گرایی، سعی کن با خودت مهربون تر باشی و رحم و شفقت بیشتری نسبت به خودت داشته باشی!

psychcentrl.com

 مطالب مرتبط:

استرس هایمان را مدیریت کنیم

 3 راه ساده برای اینکه بفهمید واقعا از چی میترسید!